Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 


Přírodovědné aktivity v MŠ

 

"Každý člověk je o to lepší a ušlechtilejší, oč více si váží přírody. Kdo si váží přírody, ten ji i miluje. Láska k přírodě by se měla vštěpovat dětem v rodinách i ve škole jako jedna z nejvzácnějších vlastností člověka."

J. A. Komenský


Co nového na vycházce?

17. ledna 2020 se třída Medvídků vydala na delší vycházku k vodárně na Klečůvce. Úkolem naší badatelské výpravy bylo dojít až k vodárně a najít co nejvíc přírodních zajímavostí pro tento den. Bylo docela mrazivo, sluníčko prosvítalo mezi mraky, panovala dobrá nálada. Cestou jsme obdivovali v této zimě tolik vzácnou námrazu. Ledovými kapkami byly obaleny šípky, štětky lesní, listy dubů, jehnědy, trávy, ostružiny, hlohy i okrasné keře v zahradách. Překvapilo nás, že jsme v jedné ze zahrádek viděli kvést první sněženky a u Dřevnice jehnědy V jiné zase hlídala podivuhodná kočka. Nebyla totiž živá, ale keramická. Na dubech stále ještě drželo loňské listí. Cyklostezka byla prázdná. Komu by se chtělo v této zimě na kolo? Stojatá voda na řece začínala zamrzat. V příkopě u přitékjící potoka nás znepokojily různé odpaky. Kdopak je tam asi naházel? S jistotou můžeme říci, že veverky to nebyly. Z vycházky jsme si ještě přinesli v přenosném dětském mikroskopu kousek houby a tu jsme pak ve školce pozorovali. Úkoly splněny, výlet se zdařil.

 

vodárna 2vodárna 1

 

 

 

 

 

 

 

vodárna 3    vodárna 5

 

 

 

 

 

 

 

vodárna 6    vodárna 7

 

 

 

 

 

 

 

voárna 8vodárna 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vodárna 9vodárna 10

 

 

 

 

 

 

 

 


Pěstujeme hrášek

Ve třídě Koťátek se děti pustily v centru aktivit Pokusy do pěstování hrášku. Do plastové misky nasypaly hlínu, vložily semínka, zahrnuly, zalévaly, položily na okno a čekaly. Krátce před uzavřením školky kvůli stavu nouze v ČR se jim hrášky již pnuly pomocí úponů kolem špejlí. Učenliví malí zahradníci ale výsledek svého pokusu asi neuvidí. Kdo ví, kdy se zase dostanou do školky. Ale nevadí, nevadí. Klidně si pokus mohou zopakovat. Jak se říká: "Opakování je matka moudrosti." O to radostnější pak bude výsledek.

 

hrášek 1hrášek 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Článek do bulletinu Mrkvička

Motýlí metamorfóza

 

     Na konci května 2015 přinesla do naší mateřské školy v Lípě u Zlína jedna z maminek motýlí zahrádku. Experimentální sada mimo jiné obsahovala nádobku s pěti housenkami motýla babočky bodlákové (Vanessa cardui) a krmením pro ně. Nádobku jsme s dětmi podle přiloženého návodu postavili ve třídě na poličku, kam nedopadalo přímé sluneční světlo. Housenky jsme si pozorně prohlédli a pak každý den pozorovali, jak se krmí, rychle rostou a vytváří hedvábné pavučinky. Protože venku bylo zrovna teplo (několik dní po sobě 24°C), housenky měly výborné podmínky k vývoji. Vzduch se jim do nádobky dostával otvory ve víčku. Vytvořily si zámotek a hlavami dolů se zavěsily na papírový kruh pod víčkem. „Nehnutě“ a neviditelně pak dokončovaly proces přetváření v motýla. V této době jsme s nádobkou nehýbali. Když byly všechny kukly přichycené k papírovému kruhu, přemístili jsme je do motýlí zahrádky. Z vnitřní strany síťového válce jsme kruh s kuklami připevnili kancelářskými sponkami asi 5 cm ode dna. Při přesunu se dvě kukly chvěly. Cítily změnu a intenzivně se bránily. Síťku jsme umístili na zastíněnou skříňku, kde se kukly dostaly do klidu. A pak už jsme čekali, zda se z nich skutečně vylíhnou motýli.

    Po 10 dnech se v zahrádce ráno objevili tři motýli. Radost dětí byla nekonečná. Zdálo se však, že zbývající dvě kukly zůstanou bez přeměny. Snad se tím předchozím chvěním nepoškodily. Ale 11. den od zakuklení housenek jsme v zahrádce k naší další velké radosti našli i zbylé dva motýly. Zahrádku jsme přemístili na stolek a prohlíželi si nádherné pestré zbarvení babočky bodlákové. Škoda jen, že se nám nepodařilo pozorovat přímo líhnutí motýla. Vždy opustili kuklu v době, kdy jsme zrovna nebyli ve školce. Pokaždé jsme tak viděli plně rozvitého motýla s již pevnými křídly.

     Děti se nemohly vynadívat a dohadovaly se, kdo nakrmí motýly první. Z cukru a vody jsme si připravili nektar. Nakapali jsme ho na olistěné větvičky a ty vložili do síťky. Úžasná příležitost vidět motýla, jak „se olizuje“.  Protože bylo stále teplé, slunečné počasí, trvala celá proměna od housenky po motýla jen tři týdny (může trvat až 5 týdnů).

     Po dvou dnech od vylíhnutí všech motýlů, když jsme si je všichni prohlédli a vystřídali se v jejich krmení, jsme je zanesli vypustit do přírody. Vybrali jsme přírodní neošetřovanou malou loučku, kde je spousta planě rostoucích bylin. U nakvétající štětky lesní jsme motýli 18. června vypustili. Rozlétli se do všech stran. Blížily se letní prázdniny. Zašli jsme se na louku ještě jednou podívat, ale motýli nikde. O to víc jsme byli překvapeni v září, když jeden z našich malých pozorovatelů na loučce motýla uviděl. A nadšení dětí, že tam ti naši motýli ještě jsou, bylo obrovské. Že tito motýli žijí ve skutečnosti 2 – 5 týdnů jsme v tom okamžiku dětem neprozradili. Třeba to byl motýl, který zde byl původní, třeba to byl jeden z další generace našich motýlů. Kdo ví?

     Jisté je to, že si housenky do motýlí zahrádky na jaře pořídíme znovu. A celý zdařilý experiment si zatím budeme připomínat prostřednictvím modelů housenek, kukel a motýlů, které také byly součástí balíčku. A my, paní učitelky, se těšíme, až opět uvidíme zvídavé, rozzářené oči dětí, jak žasnou nad reálnou motýlí proměnou.

 

V Lípě 28. 1. 2016                                                                      Mgr. Marta Holbová

Motýlí zahrádku je možné objednat na www.smart-toys.cz.

 

 

 

 

 

 

motýl