Menu
MŠ Lípa
Mateřská školaLípa

Mobilní aplikace školy ke stažení ZDE

Bulletin

Informační bulletin MRKVIČKAVektorová grafika Kreslený Les barevné vektorové ilustrace ...

  • Září 2019 - Pojďme do lesa

3. číslo roku 2019 je zaměřeno na téma "Pojďme do lesa". V jeho úvodu je zamyšlení programového ředitele střediska Chaloupky Ing. Martina Kříže. Citujeme:

"Nemůžeme Vám tady radit, ať chodíte s dětmi do lesa, to by bylo to samé jako tam nosit dříví. Je přece jasné, že v lese je krásně, že se dá běhat v podzimním listí, pozorovat zvířata a hmyz, napít se ze studánky a brodit potokem, dá se vyšplhat na strom, běhat bosky po jehličí, že v lese se hraje nejlépe na schovku, staví se tu parádně skřítčí domečky, je to tajuplné místo, kde ožívají víly, že v lese se v létě zchladíte a v zimě ohřejete, že je tu příjemně vlhký vzduch plný vůní tlejícího dřeva, květů a pryskyřice.

Co ale možná nevíte, že les, tedy teď mám na mysli hlavně stromy, je vlastně velikou zásobárnou energie. Sluníčko do dřeva roky a roky schovává energii (však víte, jak funguje fotosyntéza) a teď tu jsou mraky dřeva, které stačí zapálit. Moderně tomu říkáme biomasa, ale stačí, když to pro nás bude prostě dřevo na zimu. Nebo na opečení špekáčků, jablek či upečení brambor v popelu.

Z lesa a ze stromů se taky získávají prkna, to ví každý. A taky papír, dřevotříska, překližka a šindel. Ale víte, k čemu slouží stromy a lesy hlavně? Vyrábějí kyslík? To ani ne - co vyrobí, to zase spotřebují. Stromy dýchají jako my, a tak kyslík,který vyrobí, použijí znovu, no a kyslík, který zbude, ten spotřebují na to, aby mohly shořet či zetlít jejich kmeny. Takže, co je hlavní význam lesa? Kromě toho, že je krásný, je tu dobře, zadržuje hluk a prach a taky drží zemi - půdu, aby ji neodnesl déšť? Jeho hlavní úkol je pomáhat nám s klimatem, zadržovat vodu a pomalu ji zase pouštět dál. Les pomáhá krajině, aby se nepřehřívala přes den  a nechládala v noci, je to taková peřinka naší Země. Kde člověk lesy vykácel, tam zjednodušeně řečeno přišla poušť, a že takových míst bylo...

Takže si važme našich lesů, pomáhejme jim třeba tím, že tam, kde lesy zmizely kvůli suchu, vysadíme strom nebo dva nebo tři (ideálně původní a listnanté). A pomáhejme stromům se vysemenit, nasbírejte třeba semena břízy a rozhoďte je po pasece. Ale hlavně do lesa choďte. Jen ten, kdo má lesy rád, rád sem zajde, rád tu třeba i přespí, jen ten je v budoucnu bude umět chránit."

V bulletinu najdete článek Les - dokonalé hřiště, které rozvíjí děti i dospělé. Je v něm povídání o tom, jak les nejen u dětí:

  • buduje odolnost a vytrvalost
  • posiluje sebedůvěru a odhad, co dokážu
  • zdokonaluje smysly
  • rozvíjí motoriku
  • posiluje vztahy ve skupině
  • posouvá hranice zdánlivého nepohodlí
  • vychovává

Dále si můžete přečíst zážitky, které pomalu mizí z dětství, a přitom je dobré zažít je při obyčejném hraní pod střechou či venku. Dozvíte se, jak se vybavit do lesa, můžete se inspirovat lesní hračkárnou a hrami, např. Hurá za Větvánky! nebo Lesní víly. Můžete využít námět na tvoření v podzimní plískanici či náměty pro mrňata. Kdo má zájem, dozví se něco o lesních školkách, kde děti nerostou jako dříví v lese; o možnostech využití terénních pomůcek i o příkladech dobré praxe z mateřských škol. Zajímavý je i rozhovor s odbornicí na lesní kluby Lenkou Hřibovou. Zaujme i nabídka odborné literatury v podobě klíčů, atlasů, pexes, her i námětů, které se dají najít na internetu:


  • Červen 2019 - Pojďme k voděVýsledek obrázku pro kreslená studánka | Kreslení, Obrázky, Školka

2. číslo roku 2019 je zaměřeno na téma "Pojďme k vodě". V jeho úvodu je zamyšlení programového ředitele střediska Chaloupky Ing. Martina Kříže. Citujeme:

"Byl jsem požádán, abych se zamyslel nad tím, jaké zkušenosti, znalosti a třeba i hodnoty by mělo předškolní dítě mít ve vztahu k vodě. Tedy k vodě pitné, k vodě v krajině, k vodě jako živlu a k vodě jako podmínce života.

Přeskočím témata jako koloběh vody, s tím se vaše děti jistě už seznámily. Vynechám i hygienu, která je spojena s mytím vodou, kde se to dle mého názoru tak trochu přehání.

Nezmíním ani tolik omílané šetření vodou, jde to ruku v ruce s onou přehnanou hygienou. V šetření jděte hlavně příkladem, nezavlažujte a nesekejte trávníky na pažit, nepřehánějte to s bazény a využijte dešťovou vodu.

Pojďme se ale podívat na děti a vodu v krajině. U těch nejmenších - je třeba být s vodou v kontaktu. Zujte se a běhejte rosou, přebroťte řeku nebo jděte potokem. Zkuste trochu zmoknout, hrát si a dovádět v kalužích, běžte ven v pláštěnkách a holinkách, když prší. Stavějte si mlýnky na potoce a pouštějte lodičky. Hlavně se vody nebojte.

Umístěte do vaší zahrady vodní prvky. Jezírko v zahradě opravdu neskýtá nebezpečí, jak si v mnohých školkách myslí, naopak je místem ideálním pro pozorování živé přírody. Žádný jiný biotop nepřitahuje tolik života jako ten spojený s vodou. Pozorujte vážky, žáby, potápníky, ale i včely, co se přiletěly napít.

Voda je součástí našeho těla. nenarážím tu na pitný režim, který se občas démonizuje. Máme pocit, že děti pořád musí mít možnost pít a vypít alespoň litr denně. Není tomu tak, pár hodin bez vody určitě vydržíme. Měli bychom poznat, co je žízeň, jak chutná "obyčejná" neochucená a neobarvená voda. Vědet, že voda z kohoutku je lepší než ta z petky, že voda nemusí cestovat stovky kilometrů, aby byla dobrá.

Děti by měly poznat vodu jako živel, který nosí život, ale umí třeba zbořit hrad z písku nebo hráz na potoce. Bez vody bychom umřeli žízní,  ve spoustě vody se můžeme utopit. Už děti ve školkách by se měly učit plavat a mít z vody jak radost, tak respekt.

A pozorujte. Ukažte si mraky, mlhu, duhu, déšť i rosu. Vezměte děti k rybníku, potoku, k řece, studánce i bažině. Pozorujte kapky vody na listech kontryhelu, na vláknech pavučiny. Změřte si teplotu vody, zkuste špinavou vodu vyčistit přes písek a živočišné uhlí.

Voda je zázračná tekutina. Vědci to nazývají anomálie, ale jsou to malá kouzla, která voda umí. Zázrak je to, že led plave, že voda tak dlouho udrží teplotu, zázrak je její povrchové napětí, blanka, po které tančí vodoměrky. Zázrakem je i její všudypřítomnost.

Vodě ve školce věnujte klidně celý měsíc nebo i celý rok. Učit se o vodě znamená učit se o svém těle, o přírodě, o světě. O sobě samém."

V bulletinu najdete odborné články ma témata:

Výchovné cíle venku - v zahradě mateřské školy

  • Potok jako hřiště i učebna s podtitulem Příroda je nejlepší model - raději vyrazit ven pozorovat, zažít než s dětmi vyrábět pod střechou model koloběhu vody, tvarů mraků, růstu semínek atd. Zážitek a přímá pozorování jsou víc než obrázek, video nebo model z plastu. A potok je herna, která neomrzí (i když zamrzne)...
  • https://svobodnahra.cz/praxe-hry/
  • U vody s mrňaty - ukázky námětů z publikace ROK V PŘÍRODĚ S MRŇATY autorů Marie Rajnoškové a Martina Kříže (kniha je k nahlédnutí ve třídě Medvídků) nebo k zakoupení na:
  • https://www.lipka.cz/e-shop
  • Cákavé hry - nápadník her s vodou
  • Až naprší, než uschne - náměty na pobyt v přírodě, voda jako příležitost
  • Nová zkušenost s vodou - výukový program spolku Ekodomov

http://www.ekodomov.cz/

  • Ve vodě to žije - výukový program ekocentra Tereza Praha

https://www.ucimesevenku.cz

  • Sklízejme déšť - návod na vybudování dešťové zahrady
  • Vodní naučná stezka kolem Veseláku - typ na výlet do Nového Veselí

https://ms.noveveseli.cz/images/dokumenty/nase-projekty/Metodika_k_naucne_stezce.pdf

  • Blátoviště - dobrý nápad na hry
  • Vodní prvek na zahradě - příklad dobré praxe
  • Modrá - další příklad dobré praxe
  • Jsem šťastná a vděčná tady a teď - rozhovor s odborníkem Terezou Valkounovou, šéfkou Asociace lesních MŠ v ČR

https://www.lesnims.cz/

  • Pomocníci - Jak si pořídit pomůcky? a Vodní lovy s Rezekvítkem - jak vyrobit nebo kde koupit pomůcky na pozorování vodního prostředí

http://www.rezekvitek.cz/?idm=12

  • Březen 2019 - Pojďme do zahradyObrázky dětí - zaslané obrázky dětí do soutěže Zahrada Vševid holding

V bulletinu najdete odborné články ma témata:

Proč je hraní venku důležité? -odborný článek Mgr. Justiny Danišové, lektorky a metodičky vzdělávacího centra Tereza Praha a autorky webů:

https://www.ucimesevenku.cz

https://svobodnahra.cz

Pohádková zahrada - metodika k pobytu dětí na zahradě
https://www.lipka.cz/e-shop?ids=5&krit=raz1-30-2

Pokladnice pod Zemí - výukový program spolku pro ekologickou výchovu a ochranu
  přírody Rezekvítek Brno
http://www.rezekvitek.cz/?idm=1

Z chaloupecké pokladnice - náměty na hry s půdou z metodiky Chaloupecká
  pokladnice
http://www.chaloupecke-publikace.cz/chaloupeck%C3%A1-pokladnice.html

  • Příležitosti pro vaši zahradu - rady z praxe
  • Proč si pustit do školky žížaly - další rady z praxe
  • Ametyst a školní zahrady - čím se zabývá spolek Ametyst, který se věnuje
  •  ekologické výchově
  • Když děti kompostují odmalička - příklad dobré praxe
  • Záhony pro školky - projekt
  • Ekoškolka Kytička pomáhá přírodě - dobrá praxe
  • Vytvořme dětem dobré prostředí a pak se koukejme na ten zázrak - rozhovor s odborníkem - petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra Tereza

Zahradou po čtyřech - přehled publikací o školkových zahradách


4/2014orobinec

4. číslo bulletinu je zaměřeno na téma řemesla. Paní učitelky se mohou inspirovat, jak rozvíjet šikovnost dětí v oblasti zručnosti, jemné motoriky, soustředění se na zadaný úkol, vytrvalosti, dokončení započaté práce a v neposlední řadě i zhodnocení, např. hotového výrobku nebo toho, jaké pocity děti při tvorbě prožívaly. Vždyť kdo z nás někdy tvořil třeba z orobince.

„A víme, že se v minulosti používal chmýr z orobince k naplnění polštářů místo peří nebo jako izolace?  Je to také dobrý materiál k rozdělání ohně. Listy používali bečváři jako těsnící materiál mezi dřevními pláty. Můžeme je využít i jako provizorní vázací materiál nebo z nich vyrobit papír. Orobinec se dá využít také k přírodnímu čištění odpadních vod v kořenových čističkách. Usušené a rozemleté oddenky jsou bohaté na škroby a můžeme je použít jako mouku. Mladý stonek orobince je jedlý vařený i syrový. Chuť má podobnou jako kedlubny. Nejčastěji se využívají lodyhy, ze kterých se pletou ošatky, tašky (tzv. sotůrky), klobouky, pantofle nebo také drobné ozdoby.“

Řemesla jsou důležitou součástí výchovně vzdělávacího procesu - článek Řemesla ve výchově.

Bulletin seznamuje také se způsobem tkaní na kartonové podložce, s vyřezáváním lupénkovou pilou. Přínosem pro paní učitelky je i článek Knihy o přírodě jako klíč k dětským srdcím.

Chcete-li nahlédnout do bulletinu, obraťte se na paní učitelku M. Holbovou.


Kapradí

1/2014

Hlavním tématem prvního čísla bulletinu Mrkvička roku 2014 jsou

PŘÍRODNÍ ZAHRADY.

Bulletin obsahuje články o školní přírodní zahradě jako přírodní učebně. Klade si otázku, proč ji budovat i jaké zajímavé prvky do ní začlenit. Představuje zahradu jako zdroj inspirace, představ, kreativity, místo smyslového poznávání, pohybových aktivit i tříbení inteligence. Místo, kde lze pozorovat a provádět pokusy. Ukazuje přírodu jako zdroj radosti a poznání.

Zabývá se problematikou plánování, budování, využívání a údržby školní zahrady, možností spoluúčasti rodičů na budování zahrady.

Nabízí zajímavé povídání o bylinkách, obyvatelích záhonů (žížala, krtek, opylovači, motýli a zdroje jejich potravy). Obsahuje návod na hru Krtek. Představuje některé druhy plevelů coby potraviny i článek o tom, jak se jí v českých školách.

Zabývá se i možností zvýšení předčtenářské gramotnosti prostřednictvím knih o přírodě. Co můžeme ovlivnit výběrem knihy.

V problematice školních zahrad odkazuje na případnou pomoc organizace Lipka.

http://www.lipka.cz

I naše mateřská škola má v tomto směru do budoucna jisté plány. O těch víc, až přijde vhodný čas. Každopádně našim dětem přejeme hodně pěkných zážitků při pobytu v přírodě i v nejbližším okolí školky. Vždyť zeleň, která naši školku obklopuje, skýtá řadu zajímavých zákoutí vhodných i k malým přírodním dobrodružstvím.

O nás

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Aktuální počasí

dnes, středa 29. 3. 2023
slabý déšť 8 °C 0 °C
čtvrtek 30. 3. slabý déšť 12/5 °C
pátek 31. 3. slabý déšť 12/8 °C
sobota 1. 4. prudký déšť 11/6 °C

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Jak prší v březnu, tak také v červnu.

Pranostika na akt. den

V březnu sýkorka volá: rozsívej, rozsívej.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
1
31 1 2

Svátek a výročí

Svátek má Taťána

MŠ Lípa

Zásluhou místních občanů Scholastera a rodu Kubínů byla v roce 1891 povolena škola. Obec Lípa se rozhodla pro stavbu a zahájila ji uprostřed obce na pěkném místě s terasovitými zahrádkami. V roce 1892 škola zahájila vzdělávání dětí. Náklad na tehdejší dobu byl značný. Škola o dvou učebnách a bytem pro učitele stála 13 000 zlatých. Vyučování bylo zahájeno prozatím v jedné třídě. 31 let vedl školu řídící učitel František Žíla. Při příležitosti odchodu na odpočinek 28. června 1923 mu bylo uděleno čestné občanství obce Lípa.

Více....

Kontakt

Mateřská škola Lípa, okres Zlín,
příspěvková organizace

Lípa č. p. 118, 763 11 Lípa
IČO: 75021145
e-mail: mslipa@seznam.cz
telefon: 577 901 882
mobil: 776 192 296

MŠ Lípa