Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Informační bulletin MRKVIČKA

 

4/2014orobinec

4. číslo bulletinu je zaměřeno na téma řemesla. Paní učitelky se mohou inspirovat, jak rozvíjet šikovnost dětí v oblasti zručnosti, jemné motoriky, soustředění se na zadaný úkol, vytrvalosti, dokončení započaté práce a v neposlední řadě i zhodnocení, např. hotového výrobku neboť toho, jaké pocity děti při tvorbě prožívaly. Vždyť kdo z nás někdy tvořil třeba z orobince.

A víme, že se v minulosti používal chmýr z orobince k naplnění polštářů místo peří nebo jako izolace?  Je to také dobrý materiál k rozdělání ohně. Listy používali bečváři jako těsnící materiál mezi dřevními pláty. Můžeme je využít i jako provizorní vázací materiál nebo z nich vyrobit papír. Orobinec se dá využít také k přírodnímu čištění odpadních vod v kořenových čističkách. Usušené a rozemleté oddenky jsou bohaté na škroby a můžeme je použít jako mouku. Mladý stonek orobince je jedlý vařený i syrový. Chuť má podobnou jako kedlubny. Nejčastěji se využívají lodyhy, ze kterých se pletou ošatky, tašky (tzv. sotůrky), klobouky, pantofle nebo také drobné ozdoby.“

     Řemesla jsou důležitou součástí výchovně vzdělávacího procesu - článek Řemesla ve výchově.

Bulletin seznamuje také se způsobem tkaní na kartonové podložce, s vyřezáváním lupénkovou pilou. Přínosem pro paní učitelky je i článek Knihy o přírodě jako klíč k dětským srdcím.

Chcete-li nahlédnout do bulletinu, obraťte se na paní učitelku M. Holbovou.

 


Kapradí

1/2014

Hlavním tématem prvního letošního čísla bulletinu Mrkvička jsou

PŘÍRODNÍ ZAHRADY.

Bulletin obsahuje články o školní přírodní zahradě jako přírodní učebně. Klade si otázku, proč ji budovat i jaké zajímavé prvky do ní začlenit. Představuje zahradu jako zdroj inspirace, představ, kreativity, místo smyslového poznávání, pohybových aktivit i tříbení inteligence. Místo, kde lze pozorovat a provádět pokusy. Ukazuje přírodu jako zdroj radosti a poznání.

Zabývá se problematikou plánování, budování, využívání a údržby školní zahrady, možností spoluúčasti rodičů na budování zahrady.

Nabízí zajímavé povídání o bylinkách, obyvatelích záhonů (žížala, krtek, opylovači, motýli a zdroje jejich potravy). Obsahuje návod na hru Krtek. Představuje některé druhy plevelů coby potraviny i článek o tom, jak se jí v českých školách.

Zabývá se i možností zvýšení předčtenářské gramotnosti prostřednictvím knih o přírodě. Co můžeme ovlivnit výběrem knihy.

V problematice školních zahrad odkazuje na případnou pomoc organizace Lipka.

http://www.lipka.cz

I naše mateřská škola má v tomto směru do budoucna jisté plány. O těch víc, až přijde vhodný čas. Každopádně našim dětem přejeme hodně pěkných zážitků při pobytu v přírodě i v nejbližším okolí školky. Vždyť zeleň, která naši školku obklopuje, skýtá řadu zajímavých zákoutí vhodných i k malým přírodním dobrodružstvím.