Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Grafomotorika a poznatky předcházející čtení a psaní

Před začátkem těchto aktivit zkontrolujeme, zda dítě správně sedí. Pokud kreslíme, opisujeme písmena či slova, pak zkontrolujeme i uchopení psací potřeby.

1. Vyskládání písmen nebo slov
Děti skládají z dřívek, kolíčků, lasturek, písmen plastových, papírových, molitanových  (co kdo má doma k dispozici) písmena nebo celá slova od jednoduchcých po složitější s diakritikou (tečky, čárky, háčky ve slově). Používáme velká tiskací písmena a předepsané vzory.

Příklady:
písmena - K, M, P, A ...
slova podle počtu písmen - 3 - KOS, PES, VLK; 4 - VLAK, BOTA, AUTO, ZVON;
                                        5 -  KOPEC, KONEC, ZEBRA, JELEN, HRNEK;
                                        6 -  KOHOUT, HODINY, MALINA ...
slova s diakritikou - ŽÁBA, TALÍŘ, ŽIRAFA, STŮL, ŽIDLE, TÁTA ...
slova na různá témata např. RYBNÍK - KAPR, RYBA, ŽÁBA, SKOKAN, ROSNIČKA,
                                                        RAK, PŘÍTOK, RÁKOS, OROBINEC...

 



2. Opis slov

Dítěti připravíme sadu slov napsaných velkými tiskacími písmeny. V tomto období se mohou vztahovat k jaru. Každé slovo bude napsané samostatně na proužku papíru. Na papír formátu A4 pak dítě slova opisuje. Výběr a počet slov ponecháme na něm.
k opisování použijeme tužku nebo pastelky. Nepoužíváme fixy ani pera či propisky.

Slova k výběru: JARO, SLUNCE, KVĚTY, MLÁĎATA, ZAJÍC, KUŘE, VELIKONOCE, DÉŠŤ, BOUŘKA, VAJÍČKO, KŮZLE, KOŤÁTKO, DĚTI, ŠTĚNĚ, PAMPELIŠKA, FIALKA, SNĚŽENKA, POMLÁZKA, HRA, PŘÍRODA, SLEPIČKA, KOHOUTEK, KONÍK, RADOST, VESELÍ, NÁLADA, PETRKLÍČ, ČÁP, VLAŠTOVKA, KUŇKÁNÍ...

Jakmile dítě dopíše, vyznačíme mu na papíře správně opsaná slova (barevně zakroužkujeme, zvýrazníme zvýrazňovačem. Na chyby neupozorňujeme, opravíme je, pokud si jich dítě všimne samo. Z papírů s opisy můžeme časem sestavit "sešit" či "blok" nebo je vložit do složek apod. Můžeme pak sledovat, jak se dítě v opisování slov zlepšuje.

psaní