Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 


Hodnocení akcí ve školním roce 2019/2020
Akce jsou řazeny vzestupně.

Únor

KARNEVAL

Na pátek 21. února jsme se ve školce všichni moc těšili. Vždyť na nás čekal karneval  v místní sokolovně. Ze Zlína za dětmi přijely paní učitelky z Muzihrátek. V tanečním kole děti přivítaly prostřednictvím maňásků kašpárků. Zpěv a tanec pak doprovodily hrou na violu a děti hrou na rolničky nebo kartonové kostky, ze kterých postavily ohradu pro sloníka. Pohyb vyjádřily za pomoci padáku či ozvučených gumových žabek. Následovala promenáda v maskách. Z Břeclavi přijelo kouzelnické Duo Waldini s úžasným představením plném tajů a překvapení. Děti měly radost i z bohaté tomboly, dobrého občerstvení a veselé diskotéky.
Děkujeme všem, kdo se podílel na přípravě a realizaci vydařeného karnevalu.

 

 

JAK SNĚHULÁČEK ZÁCHRANÁŘ OŠETŘOVAL MEDVÍDKA POPLETU

5. února jsme měli ve školce plné ruce práce. Přijela za námi totiž paní Ing. Lenka Černochová se svým pomocníkem panem Tomášem Stejskalem a jejich kamarády - maňásky sněhuláčkem a medvídkem. Všichni společně učili děti, jak pomoci zraněnému kamarádovi. A že to není vůbec snadná věc! Děti se střídaly v nácviku 1. pomoci, oblékly si záchranářská trička, aby každému bylo jasné, kdo je tady právě záchranář. Využily figurínu k nácviku trojitého manévru, aby věděly, co všechno záchranář kontroluje, když člověk například omdlí. Děti si také připomněly čísla na jednotlivé složky záchranného systému a paní učtelky potěšilo, že někteří předškoláci tato čísla již znají nazpaměť. Přesto pro připomenutí:

150 - hasiči, oheň jenom zasyčí,
155 - doktor je tu hned,
158 - znám, policii zavolám.

A tuto užitečnou básničku si děti také zazpívaly. Při simulaci zástavy srdce na figuríně si pro změnu v tempu masáže zazpívaly písničku Rolničky, rolničky. Zpívat u masáže srdce je dobré také proto, že záchranář neprožívá tak velký stres. Při masáži můžeme využít i počítání 2x od 1 do 10 česky a 1x totéž anglicky, celkem tedy 30 stlačení. A pokud zraněný nebo postižený člověk, kterého ovšem známe, nedýchá, střídáme tuto masáž s dvojím vdechem do plic.
Děti také nacvičovaly:
- jak položit člověka do zotavovací polohy (stabilizovaná poloha)
- jak ošetřit bouli - ochlazení studenou vodou a povídat si s poraněným, aby ten na své
                           poranění nemyslel
- jak obvázat poraněnou část těla - děti soutěžily v obvazování hlavy a svalu na noze
- jak zachránit miminko nebo malé dítě, když mu zaskočí sousto nebo třeba bonbón -
                                   ruka v pěst, rána do zad, 5 vdechů, palcem masáž srdce
Na závěr si děti připomněly způsoby zdravého stravování - jíst hodně ovoce, zeleniny, ryb. A protože byly hodně snaživé a učenlivé, každý obdržel malou odměnu v podobě plyšové hračky.
Paní inženýrce děkujeme a těšíme se na další setkání v červnu při rozloučení dětí se školkou. Na hřišti nebo v sokolovně bude mít stanoviště, aby si po kulturním vystoupení dětí mohli 1. pomoc před prázdninami připomenout i rodiče :).

Leden

BESEDA O VENEZUELE

15. ledna zavítal do školky pan Zbyněk Macura. Pro děti připravil besedu o Venezuele. Na interaktivní tabuli dětem ukázal fotky z jeho cesty do jižní Ameriky. Délku trasy přiblížil prostřednictvím map a glóbusu. Od okresní s obcí Lípa, přes krajskou s městem Zlín, pak celorepublikovou, evropskou až po světovou. Hravou formou děti zapojil do diskuse o barvách na mapách a způsobech cestování. Autem ze Zlína do Prahy, letadlem do Turecka do Istanbulu, dalším letadlem 14 hodin do Caracasu do Venezuely a nakonec trajektem na ostrov La Vista Margarita. Poutavě vyprávěl o životě ve Venezuele. Srovnal Vánoce naše, venezuelské i v dalších zemích. Na fotografiích děti hádaly potraviny venezuelské snídaně - pražený banán, fazole, smažená vajíčka, pečivo bez chuti podobné bramborovým plackám, obalené smažené ryby a zelí.
V reálu si děti prohlédly venezuelské peníze i fotografie dvou místních prezidentů. Poutavé bylo povídání o moři a v něm žijících živočiších s poznámkou, že se ze země nesmějí vyvážet žádné mušle. Koupání v moři je báječné, ale díky velkým vlnám může být i nebezpečné. Bezvadné je pak léčivé bláto, po němž zjemní kůže. A protože ve Venezuele hodně svítí sluníčko, je třeba si kromě celého těla krémem na opalování namazat i kůi ve vlasech. Na souši pana Macuru překvapili velcí luční koníci o velikosti těla 15 cm, kteří jedním skokem přeskočí 10 chodníkových dlaždic . Zajímavostí byly vodní bary s obsluhou zabudované přímo v bazénech, kde se každý může občerstvit přímo z vody a z bazénu nemusí nikam odcházet. Na tržnicích se prodává ovoce, zelenina a hodně rumu. Kostely jsou podobné těm našim. Na závěr besedy děti dostaly obrázek venezuelské vlajky, který si mohly vymalovat podle předlohy. A pak už jen pár hádanek:
1. Jakým jazykem se mluví ve Venezuele?
2. Nejčastějším zvířetem ve Venezuele je ...
3. Nejběžnějším druhem tance u nás je polka a ve Venezuele?
Odpovědi:
1. Šapnělsštinou
2. Pes
3. Salsa
A někdy příště nashledanou.

Venezuela

Prosinec

NÁVŠTĚVA Z UNIVERZITY

Krátce před vánočními prázdninami, 19. prosince, zavítali do školky za dětmi vysokoškolští učitelé z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Dětem vyprávěli o významném zlínském podnikateli Tomáši Baťovi, o univerzitě - budově, vybavení, studentech, profesorech i univerzitní mateřské škole s názvem Qočna. Dětem ukázali spoustu fotografií a předškolákům předali pozvánku k návštěvě univerzity v únoru 2020. Dětem také přivezli dárky určené k rozvoji osobnosti dítěte - logopedické hry, balanční pomůcky pro rozvoj pohybových dovedností a smyslového vnímání, hry k rozvoji komunikačních dovedností a logického myšlení i model k nácviku správného čištění zubů. Děkujeme a přejeme spoustu úspěšných studentů.

UTB

 

VÁNOČNÍ NADÍLKA

I letos si Ježíšek s vánoční nadílkou pěkně pospíšil. Vždyť dárky pod stromečky našly děti v obou třídách již 12. prosince. Tentokrát jim očka rozzářily česací panenka, model planet ve vesmíru, látkoví medvídci, knížky, modely dinosaurů, figurky panáčků do dětského domečku, skákací míč, různé druhy stavebnic, magnetické hry, tabulky a stavebnice, společenské hry, dřevěné hračky - dort se svíčkami a obchod se zeleninou a potravinami, balanční loď a akrobaty, skládačku člověka, převleky hasiče a Červenou Karkulku, třídící misky, navlékací knoflíky, přesýpací hodiny, glóby, modelovací hmoty, chůdy, přenosný mikroskop a lupy.

Vánoce

VÁNOČNÍ TVOŘENÍ

V pondělí 9. prosince jsme ve školce odpoledne přivítali rodiče na kulturním vystoupení ZUŠ Morava. Děti navštěvující ZUŠ zazpívaly a zahrály na flétničky zimní písně a koledy. Po jejich vystoupení se rodiny zapojily do výtvarných a rukodělných dílen zaměřených na srovnání českých a amerických vánočních svátků. Třída Medvídků, zasedací místnost OÚ a jídelna byly vyzdobeny v duchu našich tradic a ve třídě Koťátek čekal Santa Claus, skřítek, Santova pošta a krb s naplněnými ponožkami. Tady si děti s rodiči vyzkoušely připravit tradiční vánoční americkou limonádu a vyrobily si portrét Santy. České tradice si připomněly vyřezáváním vánočních motivů z překližky s manžely Hutěčkovými ze Želechovic, pouštěním lodiček z ořechových skořápek, výrobou hvězd na stromeček z papíru, korku a koření a výrobou vrkočů z pečiva, jablka, krušpánku, sušeného ovoce a želationových bonbonů. Příjemnou atmosféru dotvářely tóny koled, ochutnávka cukroví a vůně jehličí ze smrčku zavěšeného nad stolem. Radost všem přinášely i kostýmy Santy, skřítka a soba, v nichž se skrývaly paní učitelky. A na závěr akce předaly děti rodičům malé dárky - anděla, hodiny a vánoční přání.

Santa

 

MIKULÁŠSKÁ NADÍLKA

Mik, miku, mik, miku, Mikuláš,
přišel s čertem na ...

...nadílku. A anděla samosebou vzali s sebou. Kdy? Přece v den, kdy chodí Mikuláš. 5. prosince se ve školce dětské hrdinské výkřiky: "Já se nebojím!" postupně měnily v obyčejnou mluvu až šepot a u některých "hrdinů" i v pláč. To, když děti uskyšely za dveřmi blekotat čerta. Do dveří důstojně vstoupil Mikuláš, za ním anděl s vozíkem dárků a už se objevil čert. Točil neustále ocasem a bylo jasné, že koho s ním bouchne, ten dozajista ve školce zlobil. A kdo ví, jestli se mu dostane i nějaké odměny od anděla či Mikuláše. Ten si otevřel svou moudrou knihu a každého pochválil, ale také pokáral nebo mu řekl, v čem se ještě může zlepšit. A protože děti zlobily jen trošičku (doma prý zlobí víc), každé si odneslo balíček s dobrotami. Všechny pak poděkovaly básničkou a písničkami.

Mikuláš

Listopad

VÁNOČNÍ HVĚZDA

Blíží se předvánoční období. O tom, co všechno obnáší přípravy na Vánoce, přijeli dětem do školky zahrát divadelní představení herci divadla Z truhlice Truhlík (Jakub Janíček)a Truhlička (Michaela Vrbová). Opět nenuceně "vtáhli" herci děti do děje. Truhlík v obchodě viděl stromy s koulemi a lidi běhat sem a tam. "Co se to děje?" Truhlička se mu snažila vysvětlit, že se lidé připravují na Vánoce. Prostřednictvím chytroknihy zmínila úklid, pečení cukroví, zdobení stromečku, vánoční tradice. Představení obohacené vtipně a důmyslně kulisou truhlice a řadou rekvizit (stromeček, baňky, cukroví, úklidové protředky, jablko, oříšek, dárky ...) bylo opět doplněno písničkami s pohybem, kouzlením, poznáváním barev, rýmováním, zdrobňováním a bravurním pohráváním si s češtinou. Napadlo by Vás najít ke slovu Vánoce podobně znějící slova jako třeba vánice, vázance, válence? Nově děti hledaly rekvizity (baňky) nenápadně rozmístěné po třídě. S Truhličkou si připomněly nejznámnější vánoční zvyky - věštění z jablka, ořechu a házení botou. Truhlík toto všechno ovšem vnímal jako stres, takto Vánoce prožívat nechce. Vždyť Vánoce by měly být o tom být spolu, mít se rádi a třeba se i obdarovat dárkem, který druhého vskutku potěší.  

 

Z truhlice 1

Z truhlice 2

 

BESEDA O JIŽNÍ AMERICE

    Na čtvrtek 7. listopadu si pro nás připravila besedu o vzdáleném kontinentu paní Lenka Pavlečíková z Přírodovědného centra Trnka při DDM Uherské Hradiště. Dětí se nejdřív zeptata, co člověk potřebuje, když cestuje. Dozvěděla se, že auto, letadlo, oko. Ona měla s sebou mapu světa. Dětem vysvětlila, co znamenají jednotlivé barvy. Ukázala, kde je Česká republika a na kontinent Jižní Ameriky položila dřevěnou žábu. Dětem prozradila, že tento svět objevil italský cestovatel Amerigo Vespucci. Na kontinent se dostal lodí. Chtěl totiž prozkoumat místa, která na dávných mapách byla označena slovy "Zde jsou lvi." To proto, že se lidé takových míst báli, protože nevěděli, co tam je. Domnívali se, že taková místa obývají skřítci, obři nebo neznámé strašidelné bytosti.
     Děti si poskládaly papírovou lodičku a paní Lenka vyprávěla, co všechno musel vzít na loď Amerigo, aby do tak vzdálené země doplul. Přistál u břehu s pralesem. Prostřednictvím fotografií přiblížila dětem pralesní faunu, např. malpy s dlouhými chápavými ocasy, jedovaté žáby pralesničky, baziliška - ještěrku, co umí běhat po vodě. Pyraně - ryby, které dokáží sníst krávu za 3 minuty i hada anakondu, která se živí převážně kapybarami, ale co do velikosti by si mohla dát k večeři třeba i děti ze školky. Upíra, co nesaje na lidech, ale vykusuje kravám do kůže dírky a z nich pak krev vylizuje jazykem i opici vřešťana, jehož hlas je slyšet několik kilometrů daleko.

Beseda JA 1
     Amerigo při přistání slyšel zvláštní zvuky. Ozvaly se ve třídě. Co to asi je? Děti poznaly, že se ozývá hudební nástroj. Jenže jaký? Takový neznáme. Ne příliš hlasitý, libozvučný. Paní Lenka dětem ukázala kalimbu - perkusní nástroj vyrobený v tomto případě z kokosu a kovových jazyků. Děti si hru na něj a další nástroje mohly vyzkoušet. A tak se ozývaly na poslech velmi příjemné zvuky flétny, píšťaly, dešťové hole, dřevěného drhla i kalimby.

Beseda JA 2
     S pomocí dalších fotografií děti srovnávaly vzhled původních obyvatel jihoamerického kontinentu indiánů s námi - barvu kůže, vlasy, oděvy, vzhled mužů a žen. Moc se jim nelíbil domorodý jídelníček v podobě smažených pavouků či morčat.
Překvapeny byly z toho, kolik věcí z jejich jídelníčku samy znají a jedí - papriky, brambory, kukuřici, rajčata, kokos, fazole, avokádo, slunečnice. Také so dozvěděly, že Amerigo pro svého krále a královnu přivezl z Jižní Ameriky hroudu zlata, kávová zrna, kakao. Měly možnost pozorovat a přičichnout k pravé vanilce a chia semínkům. Věděly, že se přidávají do jogurtů, a vyzkoušely si s nimi pokus. Namočily je do vody, rozloučily se s paní Lenkou, a do odpoledne čekaly, co se s nimi bude dít. Ejhle! Semínka do sebe nasála vodu a vytvořila rosol. Přidaný do pokrmů může sloužit jako náhražka za vejce či olej. My jsme semínka nechutnali, jelikož sama o sobě nemají žádnou chuť. Zato jsme se nahlédnutím do inernetové encyklopedie Wikipedie dozvěděli, že pocházejí z rostliny šalvěje hispánské.
     Děkujeme a těšíme se na další besedu, tentorkát o Austrálii, v Přírodovědném centru Trnka v Uherském Hradišti na jaře příštího roku.

Říjen

EXKURZE NA BIOFARMU JURÉ LUŽKOVICE

10. října 2019 jsme se za krásného slunečného počasí vydali navštívit biofarmu Juré v Lužkovicích. Čekal nás kilometrový pochod od průmyslové zóny na kopec Juré, kde má farma své sídlo. Přivítala nás paní Vránová. Vyprávěla dětem o životě na farmě. Obhospodařují 60 ha polí, chovají krávy a ovce na maso, pěstují řadu druhů ovoce a z něho vyrábějí marmelády, povidla a také ho suší. Děti si prohlédly chlévy s kozami a pohrály si na dětském hřišti s prolézačkami, skluzavkami a lanovým centrem. Hřiště v blízkém lese navštívíme někdy příště, třeba na jaře. To je prý na farmě, když všechno kvete, nejpěkněji.

biofarma Juré

 

BESEDA O ČÍNĚ

    V pátek 4. října zavítaly do školky studentky Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Šarlota a Adéla. Dětem vyprávěly o svém čtrnáctidenním pobytu v této asijské zemi. Do země draka letěly letadlem 20 hodin.Pracovaly tam s dětmi ve škole a to v době, kdy u nás byly letní prázdniny. Našim dětem poutavě vyprávěly o tom, jak se v Číně řekne: "Ahoj", že tam lidé jedí hodně ovoce, rýže a mořských plodů. Nejčastějším dopravním prostředkem je motocykl, na němž jezdí celé rodiny, byť je určen pro jednu nebo dvě osoby. Děti také zaujalo, co si lidé v Číně oblékají, že ve školách nosí stejnokroje a že si píší různé vzkazy na stromy přání. Velmi často se tam pořádají závody v plavbě na dračích lodích a typickým zvířetem je panda. Ve městech stojí vysoké mrakodrapy a doma či v restauracích lidé jedí hůlkami.
     Děti si prohlédly řadu fotografií, vyzkoušely zvedat předměty a bonbóny hůlkami, vymalovaly omalovánky a mohly si vyrobit masku draka. Od děvčat dostaly polštářky s motivy kočky a psa a propisky. I při této besedě bylo veselo. To, když padla otázka: "Kde leží Čína?" Odpoveď: "Na konci Země."
Čínsky Ahoj se řekne ni hao. Holčička: "My doma říkáme anglicky hello!" Ze třídy se ozve: "A já rozumím anglicky prase!"

Děkujeme děvčatům za milé vyprávění a dárky pro děti.

 

Beseda o Čině

O HYGIENĚ

Ve středu 2. října za námi do školky přijeli Truhlík a Truhlička z divadla Z truhlice ze Zlína.Truhlík byl první den ve škole. Vrátil se z ní však o dost dřív a navíc v tváři celý žlutý. Do toho všeho je mu velice špatně od žaludku a vůbec neví, čím by to mohlo být.  A tak Truhličce, (jakožto rozené vyšetřovatelce) nezbýva nic jiného, než vypátrat, co to Truhlík v té škole dělal.
Pohádka o tom proč, kdy, kde a jak si správně mýt ruce. O vyhánění bacilů a také o bravurních hrátkách s jazykem českým, zapojení dětí do děje, určování barev, počítání, tanci a písničkách, kouzlení, vyjádření pohybem i ponaučení, že: "Nemocní do školky nepatří, víme to všichni, raz, dva, tři."

O hygieně

Září

MÁMO, TÁTO, KOUKEJTE NA TO - ŽIVLY

V pátek 27. září jsme pro děti a jejich rodiny připravily ve spolupráci s firmou Dapp - CHPM akci na sokolovně v Lípě. Tématem byly živly - půda, oheň, voda, vzduch. Na jednotlivých stanovištích děti plnily úkoly. Vyrobily si "hořící" papírovou pochodeň, v plastové nádobě "honily" obarvenou kapku vody, malovaly ptáčka hlínou, vyráběly "vybuchující" sopku, přiřazovaly a třídily kartičky s obrázky živlů, foukáním do brčka posunovaly papír po vytyčené trase do cíle. Na každém stanovišti si o živlech povídaly. Na startu děti dostaly na krk medaili. Za každý splněný úkol obdržely stuhu, sladkou drobnost a za splnění všech úkolů pak velkou odměnu. K dispozici dětem byla volná hra - skákání panáka na předloze, cesta k cíli a skládání lepicích molitanových kostek a domina. Jeden s živlů nás na akci doprovodil. To oheň, když si děti u táboráku opékaly špekáčky. Počasí nám přálo, setkala se řada přátel a kamarádů, děti měly radost a organizátoři hřejivý pocit z dobře odvedené práce. Vždyť ještě než akce skončila, už tu byly, kromě poděkování, prosby od dospěláků i dětí na zorganizování podobně akce třeba na jaře.

JAK SE DRÁČEK VRÁTIL

Ve středu 18. září přiletěl za dětmi do školky papírový dráček. A s ním jeho kamarádi maňásci krtek Jiříček a děti Evička a Adámek. Ale než se ukázali, pozdravily, protáhly a zazpívaly si s dětmi u kytary herečky divadla Leonka z Valašského Meziříčí. Povídání o putování dráčka do Afriky, různých nástrahách a nebezpečích i jeho šťastném návratu domů, děti velmi upoutalo. Spontánně i pod didaktickým vedením se zapojovaly do děje. Ztvárnily různá pohybová cvičení, zpívaly, opravovaly krtečkovy nesmysly, cestovaly pomocí papírových dráčků, které si předem na představení připravily. A smály se a smály. Těšíme se na další představení Líná Evelína v dubnu.

Jak se dráček vrátil

 

Jak se dráček vrátil 2

 

2.